اثربخشي آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراك شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تيزهوش
دانلود پايان نامه اثربخشي آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراك شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تيزهوش |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 362 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 152 |
اثربخشي آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراك شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تيزهوش
در 152 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
پايان نامه كارشناسي ارشد رشته روانشناسي باليني
فهرست مطالب
1- 3- اهميت و ضرورت انجام پژوهش.. 7
1- 6- تعاريف مفهومي و عملياتي متغيرها.. 9
فصل دوم: ادبيات، مستندات، سابقه و پيشينه پژوهش
2-2-1-1- انواع روش هاي مقابله اي.. 14
2-2-1-3- راهبردهاي مقابله با استرس وسلامت روان.. 17
2-2-1-4- چگونگي تاثير شيوه هاي مقابله اي.. 22
2-2-1-5- نظامهاي رفتار مقابله اي.. 22
2-2-1-6- مدل هاي نظري در مورد منابع وفرايندهاي مقابله 22
2-2-1-7- آموزش مصون سازي در مقابل استرس..
2-2-1-8- عوامل مربوط به رابطه درمانگر و مراجع در آموزش ايمن سازي در مقابل استرس..24
2-2-1-9- كاربردهاي اختصاصي آموزش ايمني سازي در مقابل بيماريهاي رواني 25
2-2-1-9- فرايند مفهوم سازي مجدد..
2-2-1-10- مرحله اكتساب و تمرين مهارت ها.. 27
2-2-1-11- مراحل مقابله با تنيدگي از ديدگاه لازاروس 27
2-2-1-12- مدل مفهومي و بنيادي مقابله در برابر استرس 28
2-2-1-13- ارزيابي شناختي در مقابله با استرس ها..
2-2-1-14- تدابير مقابله اي.. 32
2-2-2- دانش آموزان تيزهوش.. 32
2-2-2- 2- عوامل موثر در تيزهوشي.. 38
2-2-3-1- نشانه ها و علايم استرس.. 43
2-2-3-3- عوامل استرس زاي سنين مدرسه.. 44
2-2-3-6- نظريات مربوط به استرس.. 47
2-2-3-7- شيوه هاي مقابله با استرس.. 48
2-2-3-9- استرس و پاسخ فيزيولوژيايي.. 49
2-2-3-10- نقش استرس درسلامت رواني و اجتماعي و شخصيتي دانش آموزان 50
2-2-3-12- آموزش تلقيح استرس.. 51
2-2-3-13- هدف از آموزش كنترل استرس.. 51
2-2-3-14- مراحل آموزش تلقيح استرس.. 52
2-2-3-15- استرس و دستگاه ايمني.. 52
2-2-3-16- تعديل كننده هاي استرس.. 53
2-2-3-17- رابطه استرس ادراك شده با سلامت عمومي.. 53
2-2-3-18- تكنيكهاي از بين بردن استرس.. 54
2-2-4-1- تعريف اضطراب امتحان.. 57
2-2-4-2- تاريخچه اضطراب امتحان.. 58
2-2-4-3- مدلهاي اضطراب امتحان.. 59
2-2-4-3- 1- مدل شناختي – توجهي.. 60
2-2-4-3- 2- مدل فرايند انتقالي.. 60
2-2-4-3- 3- مدل نقص مهارت ها.. 60
2-2-4-3- 4- مدل پردازش اطلاعات.. 60
2-2-4-4- نظريه هاي روانكاوانه اضطراب.. 61
2-2-4-4-1- نظريه فرويد در مورد اضطراب.. 61
2-2-4-4-2- نظريه نوفرويدي.. 63
2-2-4-4-3- نظريه هاي رفتاري اضطراب.. 63
2-2-4-4-4- نظريه هاي يادگيري شناختي ـ اجتماعي.. 64
2-2-4-4-5- نظريه هاي شناختي اضطراب.. 65
2-2-4-4-6- نظريه بيولوژيكي اضطراب.. 66
2-2-4-5-ديدگاه هاي اضطراب.. 68
2-2-4-5-1- ديدگاه روانكاوي در مورد اضطراب.. 68
2-2-4-5-2- ديدگاه ژنتيك در زمينه اضطراب.. 69
2-2-4-5-3- ديدگاه اجتماعي فرهنگي.. 69
2-2-4-5-4- ديدگاه شناختي در مورد علت اضطراب.. 70
2-2-4-5-5- ديدگاه انسان گرايي و اصالت وجود در مورد اضطراب 70
2-2-4-5-6- ديدگاه اجتماعي در مورد علت اضطراب..
2-2-4-5-7- ديدگاه رفتارگرايي در مورد اضطراب.. 71
2-2-4-6-علت اضطراب از ديدگاه روان پويايي.. 71
2-2-4-6-1- انواع اضطراب امتحان.. 72
2-2-4-6-2- نشانههاي اضطراب ناتوانكننده.. 72
2-2-4-6-3- ابعاد اضطراب امتحان.. 73
2-2-4-6-4- علل اضطراب امتحان.. 73
2-2-4-6-5- مقابله با اضطراب امتحان.. 74
2-2-4-6-6- مقابله با اضطراب.. 74
2-2-4-6-7- كنترل اضطراب در حين امتحان.. 75
2-2-4-6-8- اختلالات اضطرابي.. 75
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 89
3- 7- روش تجزيه و تحليل اطلاعات.. 91
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها و بيان نتايج حاصل از آن
4-2- يافته هاي جمعيت شناختي.. 93
5- 4- 1- پيشنهادات پژوهشي.. 107
5- 4- 2- پيشنهادات كاربردي.. 107
پيوست الف) پرسشنامه استرس ادراك شده (ميمورا وگريفث) 120
پيوست ب) مقياس اضطراب امتحان (اسپيل برگر)..
جدول (4-1) توزيع فراواني آزمودني هاي برحسب سن و رتبه تولد در گروه دانش آموزان آزمايش و كنترل.. 93
جدول (4-2) توزيع فراواني آزمودني هاي برحسب شغل والدين و وضعيت مالي در گروه دانش آموزان آزمايش و كنترل.. 94
جدول (4-3) توزيع فراواني بر حسب تحصيلات والدين آزمودني هاي گروههاي آزمايش و كنترل.. 94
جدول (4- 4) ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي پژوهش.. 95
جدول (4- 5) ميانگين و انحراف معيار متغير اضطراب امتحان و مولفه هاي آن 96
جدول(4-6) نتايج آزمون لوين جهت برابري كواريانس هاي خطا..
جدول (4-7) نتايج آزمون معناداري تحليل كواريانس چند راهه (Mancova) بر روي متغيرهاي استرس ادراك شده و مولفه هاي آن.. 97
جدول (2-8) نتايج آزمون معناداري تحليل كواريانس چندراهه بر روي متغير استرس ادراك شده و مولفه هاي آن.. 98
جدول (4-9) نتايج آزمون تعقيبي براي متغير استرس ادراك شده و مولفه هاي آن (استرس منفي و مثبت) (مقايسه ميانگينها).. 98
جدول(4-10) نتايج آزمون لوين جهت برابري كواريانس هاي خطا.. 99
جدول (4-11) نتايج آزمون معناداري تحليل كواريانس چند متغيري در دوگروه 99
جدول (4-13) نتايج آزمون تعقيبي براي متغير اضطراب امتحان و مولفه هاي آن(مقايسه ميانگينها).. 101
چكيده
اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي است كه به صورت طرح (پيش آزمون- پس آزمون) با گروه كنترل اجرا شد.
جامعه آماري پژوهش را كليه دانش آموزان تيز هوش مقطع دبيرستاني شهرگيلان تشكيل دادند؛
و در دو گروه آزمايش (17N=) و كنترل (17N=) به صورت تصادفي گمارده شدند.
براي تجزيه و تحليل نتايج از روش آماري واريانس چند متغيره (MANCOVA) استفاده شد.
لذا از آموزش مقابله با استرس به عنوان يك روش موثر بر كاهش استرس و اضطراب استفاده نمود.
واژه هاي كليدي: مقابله با استرس، استرس ادراك شده، اضطراب امتحان، تيزهوش
- سه شنبه ۱۱ خرداد ۹۵ | ۰۰:۲۷
- ۲۳ بازديد
- ۰ نظر