پژوهش جامع بررسي جاذبه هاي توريستي و موانع جذب جهانگردان به منطقه كليبر
پژوهش جامع بررسي جاذبه هاي توريستي و موانع جذب جهانگردان به منطقه كليبر |
![]() |
دسته بندي | گردشگري و توريسم |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 207 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 244 |
پژوهش جامع بررسي جاذبه هاي توريستي و موانع جذب جهانگردان به منطقه كليبر
مقدمه
مسافرت و صنعت جهانگردي به عنوان بزرگترين و متنوع ترين صنعت در دنيا به حساب مي آيد. بسياري از كشورها اين صنعت پويا را به عنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصي و توسعه ساختار زيربنايي مي دانند. بويژه در كشورهاي در حال توسعه كه شكل هاي ديگر توسعه اقتصادي مثل توليد يا استخراج منابع طبيعي، از نظر اقتصادي به صرفه نيست، يا نقش چندان مهمي در صحنه تجارت و بازرگاني ندارد. به توسعه صنعت گردشگري توجه زيادي مي شود. بنابراين ترديدي نيست كه همه كشورهاي جهان تلاش مي كنند تا در رقابتي تنگاتنگ در پي بهره گيري از مزاياي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي برآمده و سهم بيشتري از درآمد و بالا بردن سطح اشتغال ناشي از بهينه سازي اين صنعت خدماتي در كشور خود داشته باشند.
صنعت گردشگري امروز در اغلب كشورهاي جهان، به ويژه جهان سوم، كليد اقتصادي به شمار مي رود تا جاي كه در كشورها گردشگري بيش از ساير برنامه هاي توسعه در اولويت قرار گرفته است. و تلاش مي شود كه عواملي را كه در گسترش و رونق صنعت گردشگري مؤثرند شناسايي شوند. طرفداران صنعت جهانگردي بر اين باوردند كه اين صنعت مي تواند تنشهاي سياسي را كاهش دهد و براي صلح جهاني عامل تعديل كنده به حساب آ يد. در حالي كه مرزهاي خارجي كشورها كم رنگ مي شود. پديده اي به نام «دهكده جهاني» معنا و مفهوم پيدا مي كند و بدين گونه دنيا روز به روز كوچكتر و افراد به هم نزديكتر و صميمي تر مي شوند.
در كشور ما كه عنايت به درآمدهاي غيرنفتي از سياستهاي ا قتصادي دولت محسوب مي شود. توسعه جهانگردي مي تواند به عنوان منبع درآمدزا و پربهره تلقي شود، كه در صورت برنامه ريزي صحيح قادر خواهد بود منبع ارزي قابل توجهي را در اختيار متوليان اقتصادي كشور قرار دهد. عواملي كه جهانگردان را وادار به انتخاب مكاني براي سياحت در كشورهاي خاورميانه از جمله ايران مي نمايد. مي توان به چند دسته تقسيم نمود كه از بين آنها مهمترين، وجود ويژگيهاي خاص بناها و مجموعه هاي تاريخي است. چرا كه اينگونه مكانهاي ويژه، مفاهيم واقعي زندگي و فرهنگ گذشتگان مردمان اين مرز و بوم را براي آنها بيان و يا ترجمه مي كند. جهانگردان براي رسيدن به چنين هدفي هرگونه هزينه و رنج سفري را از جان دل مي پذيرند. ولي آنچه حركت آنها را در اين راستا تسريع مي نمايد. وجود انگيزه هاي جنبي، سرگرميها، و وسايل راحتي جهانگرد است كه در مرحله دوم اهميت قرار مي گيرد. در اينجا چنانچه اين امر مورد توجه ويژه قرار نگيرد. و عملاً با فقدان يا كمبود آن روبرو باشيم يقيناً تأثير شديدي در ايجاد انصراف براي نيل به چنين حركتي خواهد داشت. بنابراين بايد نقاط ضعف اين صنعت در ايران شناسايي شود. تا شاهد رشد اين صنعت باشيم. هنگامي كه با عينك جامعه شناسي به صنعت جهانگردي مي نگريم. در مي يابيم كه جهانگردي يك ابزار گفتگوي فرهنگي و ايجاد تفاهم است كه در تمام طول تاريخ بشر تا عصر صنعت چنين بوده است. ولي چگونگي جلوه هاي جهانگردي از عصر صنعت تا به امروز اين اصل را از صورت عام و فراگير خود دور كرده است. صنعت با تمام جلوه هاي فني و اجتماعي خود بر جهانگردي هم مانند هر چيز ديگر اثرهاي آشكار به جا نهاده است. يكي از اثرهاي عمده اي كه صنعت جديد و پيامدهاي اجتماعي آن بر پديده جهانگردي فرو نهاده از معناهاي فرهنگي آن است. جهانگردي در عصر صنعت و ماشين بيش از آنكه يك حركت فرهنگي باشد يك حركت روانشناختي اجتماعي شده است. «ديبايي، 1371: 40»
فهرست مطالب
مقدمه
عنوان پژوهش:
بيان مسأله:
اهميت و ضرورت تحقيق:
اهداف پژوهش:
تعريف مفاهيم:
تعريف لغوي موانع:
تعريف لغوي جهانگرد (توريست):
تعريف جهانگرد از ديدگاههاي مختلف:
تعريف لغوي جهانگردي:
تعريف جهانگردي از ديدگاههاي مختلف:
تعريف انواع مختلف جهانگردي:
اشكال عمده جهانگردي:
انواع مسافرت:
انواع كلي جهانگردي:
آثار فرهنگي و اجتماعي جهانگردي:
آثار جهانگردي:
آثار مثبت جهانگردي:
آثار منفي جهانگردي:
چارچوب تئوريك پژوهش:
فرضيه هاي تحقيق:
تعاريف واژه ها و اصطلاحات :
روابط فرهنگي :
پيشينه تحقيق
پيشينه تاريخي صنعت توريسم:
عهد باستان:
قرون وسطي:
رنسانس:
انقلاب صنعتي:
جهانگردي در زمان كنوني:
تاريخچه جهانگردي در ايران:
تحقيقات انجام شده در خارج از كشور:
چكيده ( خلاصه )
-10توريسم وتوسعه اقتصادي درCaribbean : مزيت رقابتي به تأخيرافتاده
چكيده ( خلاصه )
-11چشم اندازجامعه درخصوص توسعه توريسم :
چكيده ( خلاصه )
12- تجزيه وتحليل رفتارهاي توريسم واوقات فراغت دانشجويان فارغ التحصيل آمريكايي وبين
المللي درآمريكاي مركزي .
چكيده ( خلاصه )
-13ارزيابي استنباط هاي صنعت توريسم Utah با آموزش خدمات مهمان نوازي ومشتري
مداري.
چكيده ( خلاصه )
-14آزمايش ارتباط بين توريسم ومنابع آب شيرين درمحيط كوچك جزيره : مورد مطالعه
ازسوي جزايرyawawa ، Fiji
چكيده ( خلاصه )
-15ارتباط اطلاعات متفاوت توريسم با عمل درSaskatchwan شمالي
چكيده ( خلاصه )
-16ارزيابي اثرات توسعه توريسم درجمعيت هاي ساحلي درBelize
چكيده ( خلاصه )
-17تجزيه جزيره دريايي ( ساحلي ) كانادا درجذب توريسم وصادرات خدمات اطلاعاتي :
سرفصل هايي براي امور اقتصادي يك جزيره كوچك .
چكيده ( خلاصه )
-18سرمايه گذاري درتوريسم كوبا ازطريق دسته بندي فضايي .
چكيده ( خلاصه )
-19طرح اقتصادي براي جريان هاي بين المللي توريسم : مورد مطالعه Guam ،2007 – 1997
چكيده ( خلاصه )
تحقيقات انجام شده در داخل كشور:
اهداف:
8) مكانيسم توريسم و وضعيت ايران در امر جهانگردي
10) تأثير تبليغات در جذب جهانگردان خارجي به كشور از ديدگاه جهانگردان
13) بررسي مشكلات خصوصي سازي صنعت توريسم در ايران.
14) توان شناسي استان سمنان
15) توانهاي جهانگردي و راهبردهاي توسعه آن در استان يزد
توريسم و جهاني شدن[1] :
ويژگيهاي جهاني شدن :
پيامدهاي جهاني شدن :
واژه گردشگري الكترونيكي[2]:
مفهوم جامعه شناسي جهانگردي :
شيوه هاي شناخت جهانگردي :
شناخت چند رشته اي جهانگردي :
سياستگذاري :
برنامه ريزي :
اهميت برنامه ريزي جهانگردي:
وضعيت تاريخي شهرستان از بدو پيدايش تا به حال و حوادث تاريخي برجسته آن در قبل و
بعد از اسلام :
بخش اول:
جاذبه هاي طبيعي شهرستان كليبر
آب و هوا:
ناهمواري ها:
رودخانه ارس:
كليبر چاي :
رود سلين:
ايلگنه چايي:
جنگل ها و مراتع شهرستان كليبر:
منطقه حفاظت شده ارسباران :
آب هاي معدني:
مخازن و معادن زيرزميني:
بخش دوم:
جاذبه هاي تاريخي فرهنگي شهرستان كليبر
قلعه هاي تاريخي
قلعه بابك :
قلعه آوارسين:
قلعه پيغام:
قلعه اغي:
قلعه « قلعه كندي» :
برجهاي تاريخي كليبر:
برج كليبر:
برج خانباغي:
برج قارلوجه:
اماكن مقدس و مذهبي :
قصرهاي (كانتور) تاريخي:
پل هاي تاريخي :
مسجد جامع كليبر:
حمام خزنه كليبر:
مكانهاي ورزشي :
مكان سواركاري قره قيه:
صنايع دستي :
قاليبافي :
گليم بافي و جاجيم بافي:
فرمشبافي:
خورجين :
ورني بافي:
نوع روش هاي تحقيق :
ابزار جمع آوري داده ها :
نحوۀ استخراج داده ها :
اعتماد يا پايايي تحقيق :
Reliability
شيوه تجزيه و تحليل :
روش نمونه گيري:
واحد آماري:
محدوديتهاي تحقيق:
آمار توصيفي:
بخش دوم : آزمون فرضيات
فرضيه دوم:
فرضيه سوم:
فرضيه چهارم:
فرضيه پنجم:
فرضيه ششم:
فرضيه هفتم:
فرضيه هشتم:
فرضيه نهم:
بخش سوم:مقايسه وضعيت موجود با وضعيت مطلوب براي هر يك از
متغيرهاي مورد نظر در تحقيق:
خلاصه تحقيق :
نتيجه گيري:
ارائه پيشنهادات و راهكارهاي مناسب
« منابــع و مآخــذ »
« فهرســت پايان نامه ها »
« بررسي برخي از عوامل مؤثر بر عدم جذب جهانگردان به كشور »
« ارائه پيشنهادات لازم براي جذب جهانگردان به كشور »
1-Globalization
[2] -Electronic tourism
- یکشنبه ۰۲ خرداد ۹۵ | ۱۶:۰۳
- ۱۹ بازديد
- ۰ نظر