پايان نامه بررسي ميزان اضطراب در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد آستارا
پايان نامه بررسي ميزان اضطراب در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد آستارا |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 87 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 120 |
پايان نامه بررسي ميزان اضطراب در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد آستارا
مقدمه
اضطراب يكي از مشكلات جامعه بشري است و هر كس در زندگي خود به نوعي دچار اضطراب مي گردد تجارب روزمره نشان مي دهد كه امروزه افراد زيادي در زندگي دنيوي وجود دارند كه هر يك به نحوي دچار اضطرابند و بخاطر آن در سستي و انزوا بسر مي برند. در زمان ما و در قرن حاضر كه روانشناسان از جمله «آيوديون» آن را قرن اضطراب مي نامند، سرعت تغيير و پيچيدگيهاي جاري قرن و بي توجهي كه مذهب و ارزش هاي خانوادگي، طولاني شدن دوران نوجواني، پيچيدگيهاي تهاجم، عميق شدن فاصله نسل قديم و جديد و هم چنين تغييرات آموزشي در كشور به خصوص در دوره توسعه جامعهي امروزي را در معرض ابتلا به انواع بيماريهاي رواني به خصوص اضطراب و افسردگي قرار داده است.
هر قدر جامعهي بشري از نظر تكنولوژي و صنعت پيشرفت كند انسان از طبيعت خود دور مي شود و احساس تنهايي به او دست مي دهد. تقريباً همه افراد آدمي احساس تنش و ناراحتي و يا انتظار وقوع رويدادهاي ناگوار را تجربه كرده اند در چنين مواقعي علت تنش به تنهايي تشخيص داده نميشود كه در اين مواقع اصطلاح اضطراب را در ارتباط با اين گونه پديده ها بكار ميبريم. اضطراب و ترس از بزرگترين دشمناني هستند كه بشر مجبور است با آن روبرو شود. نظام اضطرابي انسان عصر جديد، هم پا با وحشت ها و هراسهاي مربوط به آن، از پيشينهي اجدادي او برخاسته است. نيمي زماني كه بقا و ادامهي زندگي در يك دنياي بسيار متخاصم ايجاب كننده يك ابزار باشد تا بتواند از خطر آگاه كند شيوهي گريز عامل را به ما مي آموزد و به ميدان ميآورد.
از مدتها بخش بزرگي از زندگي انسان را تشكيل مي دهند و تمامي جنبههاي زندگي حال و آينده آنها را تحت تأثير قرار مي دهد. اضطراب امتحان به نوبه خود عاملي مهم در عدم موفقيت انسانهاست البته بايد توجه داشت كه اضطراب عارضه صنعتي نيست زيرا، در حد تعادل و در جاي مناسب مي تواند باعث انگيزش مفيد شود. مطالعات نشان داده است كه اضطراب در حد متعادل در يادگيري بسياري از مطالب ساده مفيد است در حالي كه اضطراب بسيار شديد يادگيري مطالب پيچيده را دشوار مي كند.
نظام اضطرابي انسان هم يك هشدار دهنده و هم وسيله اي جهت آماده شدن براي فرار از خطر بشمار مي آيد. بنابراين به موازات توسعه و رشد الگوي زندگي و پيچيده شدن خطرات و تهديدهاي موجود براي بقا غنيمت كمتري داشته و مانند سابق چندان جنبهي مكانيكي ندارد. (شفيع آبادي، 1368، ص 122)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: كليات تحقيق
مقدمه ................................
بيان مسئله ...............................
اهميت و ضرورت تحقيق ......................
اهداف تحقيق ..............................
فرضيه هاي تحقيق ..........................
تعاريف عملياتي متغيرها ...................
فصل دوم: پيشينه و ادبيات تحقيق
مقدمه ....................................
تعريف اضطراب .............................
علل پيدايش اضطراب ........................
تجربه اضطراب .............................
تاريخچه اضطراب ...........................
مفهوم اضطراب از ديدگاه نظريه واقعيت درماني [گلاسر]
مفهوم اضطراب از ديدگاه نظريه رفتار درماني
انواع اضطراب .............................
اضطراب بهنجار و نابهنجار .................
علايم و نشانه هاي اختلالات اضطراري ..........
پنج قاعده براي مقابله با اضطراب ..........
عوامل موثر در زمينه هاي اضطراب ...........
كنترل صفات اضطراب زا .....................
نحوه مدارا با اضطراب .....................
فهرست مهارتهاي مقابله با اضطراب ..........
اضطراب در چه كساني بيشتر است .............
روشهاي درماني براي اضطراب ................
اضطراب امتحان ............................
علايم و نشانه هاي اضطراب امتحان ...........
شيوع اضطراب امتحان .......................
راه هاي شناسايي اضطراب امتحان ............
راه هاي كاهش اضطراب امتحان ...............
پيشينه تحقيق .............................
جمع بندي .................................
فصل سوم: روش تحقيق
جامعه آماري ..............................
نمونه و روش نمونه گيري ...................
ابزار اندازه گيري ........................
روشهاي آماري و تجزيه و تحليل داده ها .....
فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات
يافته هاي توصيفي .........................
جداول شماره 1 الي 20......................
يافته هاي استنباطي .......................
فرضيه شماره (1)...........................
فرضيه شماره (2)...........................
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري
هدف پژوهش و نتيجه گيري ...................
پيشنهادات ................................
محدوديت هاي تحقيق ........................
منابع ....................................
- چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۵ | ۲۱:۴۰
- ۲۲ بازديد
- ۰ نظر