بررسي ارتباط اوليا با مدرسه در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدرسه راهنمائي شهيد مهدي زاده اردبيل -ناحيه(2)
پايان نامه كارشناسي زبان وادبيات فارسي بررسي ارتباط اوليا با مدرسه در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدرسه راهنمائي شهيد مهدي زاده اردبيل ناحيه (2)درسال تحصيلي9192 |
![]() |
دسته بندي | زبان و ادبيات فارسي |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 115 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 70 |
پايان نامه كارشناسي زبان وادبيات فارسي
بررسي ارتباط اوليا با مدرسه در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدرسه راهنمائي شهيد مهدي زاده اردبيل - ناحيه (2)درسال تحصيلي91-92
چكيده
پژوهش حاضر جهت مشخص كردن تأثير ارتباط اوليا با مدرسه درپيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدرسه راهنمائي شهيد مهدي زاده شهرستان اردبيل- ناحيه (2) درسالتحصيلي 92-1391 انجام گرفته است.- جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان مدرسه ي راهنمايي شهيد مهدي زاده به تعداد 232 نفر بود، تشكيل مي دادند. در اين تحقيق، حجم نمونه، 30نفر انتخاب شده است. داده هاي موردنياز با استفاده اسناد ومدارك (كارنامه دانش آموزان) براي بررسي ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. فرضيه تحقيق رابطه بين ارتباط اوليا با مدرسه در پيشرفت تحصيلي تحصيلي را بررسي مي كند.در اين تحقيق تعداد ارتباط اوليا با مدرسه نقش متغير مستقل و پيشرفت تحصيلي نقش متغير وابسته را داشت. نتايج پژوهش حاضر مشخص كرد كه بين ارتباط اوليا با مدرسه وپيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه ي معناداري وجود دارد و هر چه تعداد ارتباط اوليا وخانواده ها با مدرسه بيشتر ومستمر تر باشد پيشرفت تحصيلي نيز بيشتر مي شود. در اين تحقيق مشخص شد كه آن دسته از دانش اموزاني كه اوليا نسبت به آنها اهميت مي دهند ودائما"در پيگير ي وضعيت تحصيلي وتربيتي آنها كوشا هستند وفرزندانشان در پيشرفت تحصيلي نسبت به دانش آموزاني كه اوليا آنها درمراجعه به مدرسه سست وبي تفاوت هستند قوي ،درسخوان وكوشا هستند .لذا بايد اقداماتي جهت ارتباط بيشتر اوليا با مدرسه در اين مدرسه صورت گيرد.
مقدمه
آمار عنوان دانشآموزان با توجه به استعدادها، علايق، توان و تفاوتهاي فردي در راستاي پيشرفت تحصيلي از اهداف اصلي نظام تعليم و تربيت هر كشوري ميباشد در صورتي كه اين مهم اتفاق بيافتد قطعاً مردان و زنان آينده اين جامعه با علاقه و جديت در عملكرد خود موفقتر بوده و جامعهاي ايدهآل را ميسازند. لذا تمامي دستاندركاران تعليم و تربيت و محقق جامعه بايد سعي داشته باشند به شناسايي عوامل عدم موفقيت و موفقيت دانشآموزان را در جهت پيشرفت تحصيلي سوق دهند تا اهداف مورد نظر نظام تعليم و تربيت محقق شود. به عبارت ديگر با اينكه چرخ تكامل علم بشريت چنان با سرعت پيش ميرود كه تشخيص مقصد نهايي اين حركت شتابدار، كاري بس دشوار است ولي بازهم جوامع بشري حين پيشرفت به سوي تكامل علمي مواجه به مشكلات لاينحل و صعبالعبوري است كه وظيفة مسئولان نظام تعليم و تربيت و محققان را سنگينتر ميكند. از همه مهمتر آفتهاي نظام آموزشي كشور ما افت تحصيلي است كه همه ساله به صورت گوناگون مقدار بسيار زيادي از استعدادهاي بالقوه انسان و منابع اقتصادي جامعه را هدر داده و نابسامانيهاي فردي، اجتماعي را به جاي ميگذارد همه ساله اين پديده در ايران به صورت جنبههاي مختلف شكست تحصيلي چون غيبت مطلق از مدرسه، ترك تحصيل قبل از موعد مقرر، تكرار پايه تحصيلي، غيبت ميان سؤالات تحصيلي دانشآموزان كيفيت عزل تحصيلات دانشآموزان در مقايسه با آن چه بايد باشد. كسب محفوظات به جاي معلومات جلوه مينمايد كه آثار اجتماعي رواني، اخلاقي، عاطفي و اقتصادي زياد مترتب است. بنابراين بايد شرايطي پيشبيني كرد كه پيشرفت تحصيلي مطلوب حاصل و افت تحصيلي به حداقل ممكن بر سر يكي از راههاي كه ميتوان در جهت افزايش پيشرفت تحصيلي كمك گرفت شناخت. مسائل و مشكلاتي است كه مانع رسيدن دانشآموزان بر پيشرفت تحصيلي و برطرف عنوان اين موانع است. بر همين اساس اينجانب تحقيق خود را به بررسي پيشرفت تحصيلي و موفقيت كنوني آن درروند تعليم و تربيت و نقش سواد والدين اختصاص داده و حاصل كاوشهاي خود را در اين مقاله گرد آوردهام.
فهرست مطالب
فصل اول ذ
مقدمه 1
بيان مساله 3
اهداف تحقيق 5
هدفهاي كلي 5
هدف فرعي 5
فرضيه تحقيق 5
اهميت و ضرورت تحقيق 6
متغيرهاي تحقيق 7
متغيرهاي مستقل 7
متغير وابسته 7
پيشينه هاي نظري 9
عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان 9
تعريف پيشرفت تحصيلي 10
عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي 10
تعريف پيشرفت تحصيلي 13
علل و عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي 13
مطالعه و پيشرفت تحصيلي 16
علل افت تحصيلي 16
انگيزه تحصيلي در دانش آموز 18
رابطه عزت نفس و پيشرفت تحصيلي 21
برخورد معلم 23
ارتباط اولياء با مدارس 24
مشكل ارتباط اوليا و مربيان 31
راههاي مشاركت اوليا براي آموزش فرزندان 36
اهميت خانواده : 44
خانواده به عنوان معلم و الگو 49
خانواده به عنوان كانون محبت و امنيت 50
نقش اقتصاد در خانواده 52
موقعيت اجتماعي _ اقتصادي و يادگيري 53
وضعيت اجتماعي و اقتصادي والدين 55
تربيت فرزندان وباروري ثمربخش 55
شبكه خانوادگي 56
روش پژوهش 59
جامعه آماري و روش تحقيق 59
حجم نمونه و روش نمونه گيري 59
ابزار پژوهش 60
بحث و نتيجه گيري 68
محدوديت هاي پژوهش 69
پيشنهادات 69
- یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵ | ۱۸:۳۵
- ۱۲ بازديد
- ۰ نظر