تأثير تحقيقات بازاريابي بر عملكرد از طريق فرهنگ بازارگرايي در آژانسهاي مسافرتي شهرستان مشهد
مقاله تأثير تحقيقات بازاريابي بر عملكرد از طريق فرهنگ بازارگرايي در آژانسهاي مسافرتي شهرستان مشهد چكيده آشفتگي روند تجاري، افزايش رقابت در ميان شركتهاي تجاري، محيط پيرامون سازمانها را بسيار متفاوتتر از گذشته نموده است شناخت مسيرهاي آتي تجاري و حركت در راستاي آنها به نحوي كه منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقيقات بازارياب |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 42 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 23 |
مقاله تأثير تحقيقات بازاريابي بر عملكرد از طريق فرهنگ بازارگرايي در آژانسهاي مسافرتي شهرستان مشهد
چكيده
آشفتگي روند تجاري، افزايش رقابت در ميان شركتهاي تجاري، محيط پيرامون سازمانها را بسيار متفاوتتر از گذشته نموده است. شناخت مسيرهاي آتي تجاري و حركت در راستاي آنها به نحوي كه منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقيقات بازاريابي را التزام ميبخشد. به نظر ميرسد بنابر باور برخي از صاحبنظران، بازارگرايي با تأثر از تحقيقات بازاريابي بتواند نتايج عملكردي سازمان را به نحو مطلوبي بهبود بخشد. از اين رو به منظور بررسي فرضيههايي كه مبتني بر مدل اين مطالعه ميباشند، پرسشنامه ساخته شده پس از تأييد روايي و پايايي، بين آژانسهاي مسافرتي شهر مشهد به عنوان جامعه آماري توزيع گرديد. تحليل دادههاي احصايي از پرسشنامهها مبتني بر روش تحليل مسير ميباشد. نتايج حاصل از تحليل داده ها، حاكي از آن بود كه تحقيقات بازاريابي اثر بسزايي بر بازارگرايي و همچنين عملكرد دارد، از طرفي بازارگرايي نيز از اثر زيادي بر عملكرد دارد. با اين وجود، اگرچه نتايج حاصل از تحقيق تمامي فرضيهها را مورد تأئيد قرار ميدهد؛ اما فرضيهي اصلي تحقيق كه همانا نقش واسطه گري بازارگرايي در ميان تحقيقات بازاريابي و عملكرد بود با ترديد روبرو گرديد.
واژههاي كليدي: تحقيقات بازاريابي، بازارگرايي، عملكرد، مشتري، رقابت
مقدمه
درهم تنيدگي و افزايش نيروها و عوامل تعيين كننده در بازار، حضور رقباي قدرتمند متعدد، همچنين تغيير بي وقفه و مداوم سلايق مشتريان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها، شركتهاي تجاري را با مخاطرات و چالشهاي عميقي روبرو نموده است. افزايش پيچيدگيهاي شناختي_تحليلي از بازار، استيصال مديران را در پاسخگويي به اين تحولات با استمداد از سبكهاي سنتي به همراه خواهد داشت. روشن است كه تصميم گيري كارآمد نياز به كسب معرفت و شناخت بازار دارد كه اين امر تنها در سايهي تحقيقات بازاريابي محقق ميگردد. لزوم به كارگيري تحقيقات بازاريابي اگرچه تا چندي پيش در مكتوبات مديريتي(البته اهميت تحقيقات بازاريابي در كشورهاي توسعه يافته وضرورت آن به زمانهاي بسيار قبل تري باز ميگردد) صرفاً جنبه تئوريكي داشت؛ اما امروزه اين مسأله در حيات تجاري شركتها جنبهاي انكار ناپذير و غير قابل چشم پوشي به خود گرفته؛ و جايگاه مهمي را در توسعه و ورود به بازارهاي جديد و دستيابي به منافع و عملكرد بالاتر را به خود اختصاص داده است.
- یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵ | ۱۸:۲۷
- ۱۸ بازديد
- ۰ نظر