رابطه رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني بين كاركنان درماني
مقاله رابطه رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني بين كاركنان درماني چكيده هدف از انجام اين تحقيق تبيين رابطه رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني بين كاركنان درماني علوم پزشكي فساو روش تحقيق نيز هبستگي بود جامعه آماري پژوهش، كاركنان درماني علوم پزشكي فسا كه متشكل از 212 نفر بودند را شامل مي شد كه با استفاده از جدول مورگان از اين تعداد |
![]() |
دسته بندي | مقاله |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 101 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 15 |
مقاله رابطه رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني بين كاركنان درماني
چكيده
هدف از انجام اين تحقيق تبيين رابطه رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني بين كاركنان درماني علوم پزشكي فساو روش تحقيق نيز هبستگي بود. جامعه آماري پژوهش، كاركنان درماني علوم پزشكي فسا كه متشكل از 212 نفر بودند را شامل مي شد كه با استفاده از جدول مورگان از اين تعداد 136 نفر كه 77 نفر زن و 59 نفر مرد را شامل مي شود، نمونه آماري را تشكيل داد. لازم به ذكر است كه روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي بود. در انجام اين تحقيق پرسشنامه رفتار شهروندي سازماني ارگان و كونوسكي(1996)، و عملكرد سازماني لوتانز و همكارانش(1999) استفاده گرديد. نتايج حال از تببين رابطه رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني نشان داد كه بين رفتار شهروندي سازماني و عملكرد سازماني در بين كاركنان علوم پزشكي فسا رابطه معناداري وجود دارد. نتايج رابطه معناداري مولفه هاي رفتار شهروندي و عملكرد نيز نشان داد كه از بين مولفه هاي رفتار شهروندي سازماني تنها وجدان با عملكرد سازماني رابطه معناداري ندارد، در حالي كه ديگر مولفه ها با عملكرد سازماني رابطه معناداري برقرار مي كنند. همچنين از بررسي مولفه هاي رفتار شهروندي مشخص شد كه مولفه هاي رفتار شهروندي سازماني قادر به پيش بيني عملكرد سازماني هستند كه از بين اين مولفه ها نوع دوستي قوي ترين پيش بيني كننده و وجدان ضعيف ترين پيش بيني كننده مي باشند. در نهايت نيز سوال تحقيق نشان داد كه رفتار شهروندي در بين زنان و مردان از تفاوت معناداري برخوردار است.
واژگان كليدي:
رفتار شهروندي سازمان
عملكرد سازماني
مقدمه
امروزه تمامي سازمانها بايد مديريت عملكرد را در سازمان مورد استفاده قرار دهند تا بهره وري, رضايت كاركنان، سوددهي و راندمان كاري به نحو مطلوبي در سازمان افزايش يابد. تجربيات كشورهاي پيشرفته اي كه مديريت عملكرد را سرلوحه سازمانهايشان قرار داده اند نشان مي دهد بهبود و توسعه كارها همراه با رضايت كاري پرسنل و مشتريان روز به روز افزايش يافته است (Abtahi, 1996,p167).
در حقيقت، يكي از هدفهاي عمده و اساسي مديريت عملكرد سازماني توسعه منابع انساني و ايجاد اصلاحات لازم براي بهسازي منابع انساني است. مشخص كردن اينكه در سازمان، واحدها و افراد تا چه حد در راستاي اهداف و انتظارات سازمان قرار دارند و در عين حال معلوم شود كه انتظارات آينده سازمان از افراد چيست و از آنها چه مي خواهد. همچنين بدست آوردن معيارها و مباني براي اصلاح فرايند كاري و سازماني آينده سازمان يكي ديگر از اهداف مديريت عملكرد مي باشد. اساساً عملكرد سازماني به دنبال بوجود آوردن سينرژي در كل سازمان است كه براي رسيدن به سينرژي كل، اول ارزيابي فرد انجام مي گيرد تا افراد بتوانند انسجام و هماهنگي خوبي بين توانمنديها وخصايص فردي و نتيجه كار خود ببينند و به اصطلاح به سينرژي فردي برسند (Soltani, 2006).
به عبارت ديگر، آن دسته از رفتارهاي شغلي كاركنان كه تاثير زيادي بر اثربخشي عمليات سازمان دارند، توجه محققان و مديران زيادي را به خود جلب كرده اند. در گذشته محققان در مطالعات خود جهت بررسي رابطه ميان رفتار هاي شغلي واثر بخشي سازماني، بيشتر به عملكرد درون نقشي كاركنان توجه مي كردند. عملكرد درون نقشي به آن رفتارهاي شغلي كاركنان اطلاق مي شود كه در شرح وظايف و نقش هاي رسمي سازمان بيان شده و توسط سيستم رسمي سازمان شناسايي و پاداش داده مي شوند(Beinstock, 2003, p 360).
- یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵ | ۱۸:۲۰
- ۱۲ بازديد
- ۰ نظر