بررسي ارتباط هوش هيجاني با استرس و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد پارس آباد مغان
پايان نامه كارشناسي روانشناسي باليني بررسي ارتباط هوش هيجاني با استرس و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد پارس آباد مغان چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني و استرس و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان مي باشد 35 دانشجوي دختر و پسردانشگاه آزاد واحد پارس آباد مغان كه به صورت تصادفي چند مرح |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 207 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 87 |
پايان نامه كارشناسي روانشناسي باليني
بررسي ارتباط هوش هيجاني با استرس و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد پارس آباد مغان
چكيده :
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني و استرس و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان مي باشد 35 دانشجوي دختر و پسردانشگاه آزاد واحد پارس آباد مغان كه به صورت تصادفي چند مرحله اي خوشه اي پرسشنامه هوش هيجاني (بار اون) و پرسشنامه ـ (فشار زاهاي رواني) را تكميل نمودند براي تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون جهت مشخص كردن رابطه بين هوش هيجاني و استرس و پيشرفت تحصيلي استفاده شد نتايج حاكي از آن است سطح معني داريدر فرضيه اول و دوم به ترتيب كه بالاتر از 05/0 و نزديك 1 است و ضريب همبستگي پيرسون (016/0r= ) و (040/0-r= ) قرار دارد كه نشان دهنده اين بود بين استرس و پيشرفت تحصيلي پاسخ دهندگان رابطه معني داري وجود ندارد.
فرضيه سوم تحقيق نشان داد كه با توجه به سطح معني داري جدول كه بالاتر از 05/0 و نزديك 1 قرار دارد و باتوجه به اين كه ضريب همبستگي پيرسون در سطح (093/0r= ) قرار دارد مي توان بيان كرد كه با 95 درصد اطمينان بين هوش هيجاني و استرس پاسخ دهندگان رابطه معني داري وجود ندارد.
مقدمه
دانشمندان در پي مطالعات فراوان مجموعه شايستگي هايي دست يافتند. كه آن را در قالب مفهومي بنام هوش هيجاني معرفي كردند اين شايستگي به همراه توانمندي هاي در حد متوسط IQ ميتواند تا حد زيادي موفقيت در زمينه هاي مختلف زندگي را پيش بيني كند هوش هيجاني به عنوان يك مفهوم جديد در روان شناسي حاصل در هم تنيدگي دو ذهن هيجاني و عقلاني است هوش هيجاني رابطه متقابل عقل و احساس است هوش هيجاني عبارتست از اينكه فرد به چه ميزان از هيجانها، عواطف، احساسات خود آگاهي دارد و چگونه آنها را كنترل كنيد. واژه هوش هيجاني نخستين بار توسط دكتر پيترسالوي در سال 1990 از دانشگاه يل و دكتر جان ماير از دانشگاه نيو هميشاير مطرح شده با اين حال از نظر مفهومي نه اصطلاحي ريشه آن به هوش اجتماعي باز ميگردد كه در سال 1920 از سوي ثرندايك مطرح شد، هوش هيجاني ثرندايك به توانايي فهم و مديريت مردم و عاقلانه عمل كردن در روابط انساني اطلاق ميشود. بارآن هوش هيجاني را دسته اي از مهارتها، استعدادها و تواناييهاي غير شناختي ميداند كه توانايي موفقيت فرد را در مقابله با فشار زاها افزايش ميدهد.
همچنين گلمن اظهار ميدارد كه هوش شناختي در بهترين شرايط تنها 20 درصد موفقيت فرد را شامل ميشود و 80 درصد بقيه در گروه مهارتهايي است كه هوش هيجاني را تشكيل ميدهد يعني افراد داراي هوش عمومي متوسط و هوش هيجاني بالا موفقتر هستند پس ميتوان گفت كه هوش هيجاني پيش بيني كننده موفقيت افراد در زندگي و نحوه برخورد مناسب با مشكلات از جمله استرس است.
فهرست مطالب
عناوين صفحات
چكيده
فصل اول- كليات تحقيق 1
مقدمه 1
بيان مسئله 4
ضرورت و اهميت تحقيق 6
اهداف پژوهش 7
فرضيه هاي تحقيق 7
تعاريف نظري وعملياتي متغيرها 8
پيشرفت تحصيلي: 8
فصل دوم- ادبيات و پيشينه تحقيق 9
تعاريف مفهومي 10
هوش هيجاني : 13
مفهوم هوش هيجاني از ديدگاه بار- اون 15
كفايت هيجاني: 20
هوش هيجاني و موفقيت شغلي: 23
هوش چيست؟ 25
نقش هيجانها در هوش : 27
تنظيم و كنترل هيجانها: 27
تنظيم هيجانهاي خود: 28
چگونه هيجانهاي خود را تنظيم مي كنيد؟ 28
تنظيم هيجانهاي ديگران : 29
هوش هيجاني دو نظريه : 30
مفهوم كلي استرس : 33
نظريه كاريوكلازيك مربوط به داستين : 33
دانشمندان پاسخ به استرس را در سه مرحله اي كه اتفاق مي افتد شرح داده اند : 35
عوامل استرس زا : 37
علائم بارز استرس 37
انواع استرس 37
مقابله با استرس 38
علائم بارز استرس 38
مهارت مقابله با استرس : 40
گفتگوي دروني مثبت: 40
مقابله مسأله مدار: 41
توصيه هاي مهم براي رسيدن به آرامش دروني: 42
موفقيت تحصيلي : 42
پيشينه پژوهش 44
پژوهشهاي خارج از كشور 44
پژوهشهاي داخل كشور 45
فصل سوم-روش پژوهش 47
روش پژوهش : 47
روش تحقيق: 48
جامعه آماري : 48
حجم نمونه : 49
ابزار تحقيق : 49
پرسشنامه آزمون هوش هيجاني بار ـ اُن : 49
مقياس فشارزاهاي رواني دانشجويان 51
فصل چهارم-تجزيه و تحليل اطلاعات 52
مـقدمه 53
4.1.1. جنسيت: 53
جدول شمارة 4.1: كدگذاري داده هاي سئوالات جمعيت شناختي- جنسيت 53
جدول شمارة 4.2: داده هاي توصيفي به تفكيك جنسيت 53
وضعيت تأهل: 54
جدول شمارة 4.3: كدگذاري داده هاي سئوالات وضعيت تأهل 54
جدول شمارة 4.4: داده هاي توصيفي به تفكيك مجرد و متأهل 55
4.1.3. سن: 56
جدول شمارة 4.5: داده هاي توصيفي سن پاسخ دهندگان 56
4.1.4. رشته تحصيلي: 58
جدول شمارة 4.6: داده هاي توصيفي رشته تحصيلي پاسخ دهندگان 58
4.1.5. ترم تحصيلي: 60
جدول شمارة 4.7: داده هاي توصيفي ترم تحصيلي پاسخ دهندگان 60
4.1.6. مدرك تحصيلي: 61
جدول شمارة 4.8: داده هاي توصيفي مدرك تحصيلي پاسخ دهندگان 61
4.1.7. معدل: 63
جدول شمارة 4.9: داده هاي توصيفي معدل پاسخ دهندگان 63
فرضيه1: بين استرس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان رابطه وجود دارد. 64
فرضيه 2: بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي دانشجويان رابطه وجود دارد. 65
فرضيه 3: بين هوش هيجاني و استرس دانشجويان رابطه وجود دارد. 66
فصل پنجم- نتيجه گيري،پيشنهادات و محدوديت هاي پژوهشي 67
بحث و نتيجه گيري 68
پيشنهادات 69
محدوديتها 69
منابع 70
ضمائم و پيوست ها 71
- چهارشنبه ۰۱ اردیبهشت ۹۵ | ۲۰:۲۷
- ۱۰ بازديد
- ۰ نظر