ادله حصيب استصحاب

دانلود مقاله،پروژه،پايان نامه،گزارش كار آموزي

ادله حصيب استصحاب

ادله حصيب استصحاب

دانلود تحقيق و بررسي ادله حصيب استصحاب

دانلود ادله حصيب استصحاب

دانلود تحقيق و بررسي ادله حصيب استصحاب
دانلود مقاله
دانلود تحقيق
دانلود نرم افزار
دانلود اندرويد
دانلود پايان نامه
دانلود پايان نامه كارشناسي
دانلود پايان نامه ارشد
دانلود پروژه
دانلود پروژه پاياني
دانلود پروپوزال
دانلود گزارش كار آموزي
دانلود پاورپوينت
دانلود پرسشنامه
دانلود فايل
دانلود كتاب
دانلود نمونه سوالات
دانلود جزوه آموزشي
دسته بندي تحقيق
فرمت فايل docx
حجم فايل 89 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 45

ادله حصيب استصحاب

در 45 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

فهرست مطالب

 

بخش اول : معني و اصطلاح لغوي      5

اركان استصحاب    6

ادله حجيّت استصحاب          7

بخش دوم : اركان و تقسيمات  9

دليل نخست- بناي عقلا         9

اشكال نخست        10

اشكالات مرحوم نائيني به كلام مرحوم آخوند       11

مناقشه استاد در كلام مرحوم نائيني       13

بخش سوم :ادله حجيت         13

1. اجماع 14

2. سيره عقلا        15

3. عقل   16

1) حديث اول زراره:           18

2) مضمره دوم زراره          24

3) روايت سوم زراره:         30

4) روايت خصال:  32

5) مكاتبه قاساني   34

6) روايت اسحاق بن عمار:   35

7) روايت عبدالله بن سنان:    37

8) روايت عبدالله بن بكير:    39

9) روايات قاعده طهارت و حليت:       40

منابع      45

 

 

بخش اول : معني و اصطلاح لغوي

اِستصحاب: از ادلّه احكام يا از اصول عملى فقهى و به معناى حكم به بقاى آنچه در زمان سابق ثابت بوده است

استصحاب از ماده «ص‌ـ‌ح‌ـ‌ب» و در لغت به معناى به همراهى طلبيدن و چيزى را همراه خود قرار دادن است

استصحاب در علم اصول اصطلاح است; ولى با توجه به اينكه اصوليان در ملاك حجيت استصحاب ب سه نظرند آن را سه گونه تعريف كرده‌اند

بيشتر دانشوران اصولى متأخر استصحاب ر از اصول عمليه مى‌دانند; يعنى آن را كاشف از حكم واقعى الهى ندانسته و تنها عمل به آن را از باب رفع تحير و ترديد مكلف مى‌دانند. اين گروه از اصوليون از جمله شيخ انصارى استصحاب ر به «ابقاء ما كان» تعريف كرده‌اند ; يعنى باقى گذاشتن آنچه بوده است. البته نه ابقاى تكوينى و خارجى، بلكه ابقاى اعتبارى (حكم به بقا) و از آنجا كه آوردن وصف (ما كان)، دلالت و اشعار به عليّت دارد، پس علت حكم به بقا، آن است كه شئ قبلا ثبوت و تحقق داشته است، ازاين‌رو باقى گذاشتن حكم در زمان دوم بر اثر ماندن علت يا دليل آن، استصحاب ن ست. استصحاب در موردى است كه حكم به بقا بر اثر ثبوت سابق (ما كان) باشد .

در كفايه استصحاب چنين تعريف شده است: حكم كردن به بقاى حكم يا موضوع داراى حكم در صورتى كه بقا مشكوك باشد».  از اين تعريف برمى‌آيد كه استصحاب گا هي در احكام جارى مى‌شود; مانند استصحاب ن است در آب كرّ متغيّرى كه تغيّر آن خود به خود زايل و به‌صورت اول باز گردد، و گاه در موضوع جارى مى‌شود; مانند آنكه عدالت كسى سابقاً معلوم بوده و اكنون شك در بقاى آن داريم. البته استصحاب د هر موضوعى جارى نمى‌شود، بلكه بايد موضوعى باشد كه داراى اثر شرعى است. گروهى ديگر كه استصحاب ر از امارات برشمرده و حجيت آن را از باب ظن نوعى دانسته‌اند در تعريف استصحاب گ ته‌اند: يقينى بودن حصول حكم يا وصفى در زمان سابق و مشكوك بودن آن در زمان بعدى .

 

 

دانلود ادله حصيب استصحاب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.