مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي

مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي

دانلود پروپوزال و روش تحقيق پايان نامه كارشناسي ارشد مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي در 11 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

دانلود مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي

دانلود پروپوزال و روش تحقيق پايان نامه كارشناسي ارشد مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي
دانلود مقاله
دانلود تحقيق
دانلود نرم افزار
دانلود اندرويد
دانلود پايان نامه
دانلود پايان نامه كارشناسي
دانلود پايان نامه ارشد
دانلود پروژه
دانلود پروژه پاياني
دانلود پروپوزال
دانلود گزارش كار آموزي
د
دسته بندي پايان نامه
فرمت فايل docx
حجم فايل 26 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 11

مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي 

دانلود پروپوزال و روش تحقيق پايان نامه كارشناسي ارشد

در 11 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

عنوان پايان نامه به فارسي:

مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي

عنوان پايان نامه به انگليسي:

Comparing theory of mind abilities and social judgments of people with obsessive compulsive  disorder sand normal subjects.

كلمات كليدي:

تئوري ذهن-قضاوت اجتماعي- وسواس فكري عملي

پرسش اصلي پژوهش :

آيا توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي متفاوت است؟

بيان مسئله:

اختلال وسواسي اجباري يك اختلال اضطرابي با شيوع مادام العمر تقريبا 5/2 درصدي است كه با عنوان يك مشكل جهاني سلامت رواني مطرح است [15] مطالعات انجام شده در ايران نيز اين اختلالات را شايع ترين دسته اختلالات روانپزشكي يافته اند[12]اختلال وسواسي اجباري  يكي از اختلالات اضطرابي شديد و ناتوان كننده است كه از هر 40 بزرگسال يك نفر(بين 9/0 تا 4/4 درصد از كل جمعيت)را مبتلا ميكند [11]مطالعات انجام شده در ايران نيز شيوعي را در همان حدود در جمعيت بزرگسال ايراني (8/1)درصد برآورد كرده اند[12]اين اختلال با وسواس ها(افكار ، تصاوير يا تكانه هاي ناخواسته موجب اضطراب مي شوند)و همچنين اجبار ها(رفتار ها يا اعمال ذهني كاهنده اضطراب ناشي از وسواس ها) مشخص ميشوند[5]اختلا وسواسي- اجباري يكي از چهار اختلال شايع روانپزشكي است كه تقريبا دو سوم مبتلايان را در نوجواني يا اوايل بزرگسالي درگير ميكند .اثر اين اختلال بر زندگي شخص  و در واقع همه وجوه زندگي فرد (نحوه تفكر، احساس و رفتار) چشم گير است [14]نشانه هاي وسواسي- اجباري مانند ديگر اختلالات اضطرابي ،موجب آسيب هاي اجتماعي ،شغلي و نياز بيشتر به خدمات پزشكي مي شود [4]در باب سبب شناسي و مفهوم سازي اين اختلال،مدل هاي مختلفي ارائه شده است . بر اساس اولين نظريه هاي رفتاري وسواس، وسواس ممكن است از نظريه دو عاملي ماورر براي شكل گيري و تداوم ترس پيروي كند . بر پايه اين نظريه ،اضطراب با رخداد هاي ذهني (مانند افكار يا تصاوير) شرطي مي شود(شرطي سازي كلاسيك) و وسواس هاي عملي براي كاهش آشفتگي ناشي از اين افكار شكل ميگيرند . با گذشت زمان توانايي وسواس عملي در كاهش آشفتگي به تقويت منفي آن منجر مي شود. هر چه وسواس عملي در كاهش آشفتگي موفق تر باشد ، قدرتمند تر خواهد شد( شرطي سازي كنشر) [8]. در پاسخ به محدوديت ها و كاستي هاي اين مدل ،مدل شناختي وسواس ارائه شده است كه بر نقش اساسي باور هاي ناكار آمد در سبب شناسي و تداوم علائم اين اختلال تاكيد مي كنند. همچنين بر نقش كاركرد اجتماعي – هيجاني در مدل هايي از اختلال وسواسي- اجباري تاكيد فزاينده اي شده است [10]نظريه اي كه در دهه هاي اخير بيش از پيش مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است نظريه شناخت اجتماعي است .شناخت اجتماعي به اين موضوع اشاره ميكند كه مردم درباره افكار ،احساسات،انگيزه ها و رفتارهاي خودشان و ديگران چگونه فكر ميكنند. در مجموع شناخت اجتماعي به عنوان يك موضوع مهم در روابط بين فردي ،جايگاه مهمي در روانشناسي به خصوص روانشناسي تحولي نگر،دارد[11]يكي از مولفه هاي اصلي شناخت اجتماعي ،نظريه ذهن  است كه بطور گسترده به توانايي درك هيجانات،انگيزه ها ،افكار و متعاقب آن درك رفتا رهاي ديگران اشاره دارد [10]به عبارتي،توانايي نظريه ذهن ما را قادر مي سازد تا به حالات هاي ذهني خود وديگران استفاده و درباره آن استدلال كرده و بنابراين بتوانيم رفتار ديگران را درك و پيش بيني كنيم. از نظر آسيب شناسي رواني اولين زمينه تحقيق در ارتباط با نظريه ذهن بررسي نشانه هاي رفتاري اختلالات اضطرابي است . در طي دهه گذشته مشاهده شده كه نقايص نظريه ذهن با تابلو باليني بسياري از اختلالات روان پزشكي و نورولوژيكي از جمله آسيب آميگدال، آسيب لوپ فرونتال، دمانس، فرونتو تمپورال ،اسكيزو فرنيا، بيماري پاركينسون ،اختلال دو قطبي ،افسردگي و اختلالات شخصيت مرتبط است .همچنين تلاش هايي شده تا تابلو باليني اين اختلالات با آسيب هاي نظريه ذهن توضيح داده شود[1]از ديگر علل توجه به ارتباط بين اختلال وسواسي اجباري و نظريه ذهن اين است كه بين نواحي مغزي مرتبط با توانايي هاي نظريه ذهن و نورو بيولوژي اختلال وسواسي اجباري هم پوشي ديده مي شود.از جمله متغير هايي كه در اين پژوهش مورد بررسي است قضاوت اجتماعي است . واضع اصلي نظريه قضاوت اجتماعي مظفر شريف(1935) بوده است. اين نظريه نشات گرفته از فيزيك رواني است. شريف اين اصول بنيادي فيزيك رواني را مورد استفاده قرار داد تا نظريه قضاوت اجتماعي  خود درباره تغيير نگرش را بر آنها بنا كند. پيامهاي ترغيب كننده اي كه شبيه به ديدگاه خود ما باشد (با معيار دروني ما)، شبيه تر از آنچه واقعا هستند، قضاوت مي شوند. در حالي كه پيامهايي كه با باورهاي ما فاصله دارند، فاصله دار تر ديده مي شوند. براي توضيح چگونگي ارتباط اين اثرات جذب و تضاد با تغيير نگرش واقعي، شريف سه مفهوم جديد را نيز معرفي كرد:گستره پذيرش، گستره طرد،گستره عدم التزام. وقتي كه شخص با يك پيام ترغيب كننده رو به رو مي شود، نخستين واكنش او آن است كه قضاوت كند ،آن پيام در كجاي ابعاد ذكر شده قرار مي گيرد و به ويژه اينكه آيا پيام مزبور در داخل گستره پذيرش وي جاي مي گيرد يا در خارج آن. وقتي اين قضاوت صورت گرفت، بعد تغيير نگرش ممكن است روي دهد يا روي ندهد. نظريه قضاوت اجتماعي معتقد است  كه تغيير نگرش بيش از همه ، وقتي احتمال دارد كه يك پيام در داخل گستره پذيرش شخص قرار گيرد. همچنين تغيير نگرش مي تواند در مواردي كه پيام در داخل گستره عدم التزام شخص ، نزديك گستره طرد، اما نه در درون اين گستره قرار گيرد، انجام پذيرد.فرض بنيادي نظريه قضاوت اين است كه قضاوت شامل تميز و مقوله بندي محركهاست، اعم از اينكه محركها خنثي يا داراي ماهيت نگرشي باشند. تميز و مقوله بندي، شامل مقايسه ميان شقوق است. يكي از  اين شقوق ممكن است( و غالبا نيز چنين است) يك چهارچوب ارجاع دروني يا معيار قضاوت  باشد. شكل گيري و كاربرد چنين معيارهايي بستگي به دامنه تجربه هايي دارد كه شخص درباره جهان محركها، اثرات معيار، درجه درگيري شخص با موضوع، مقوله هاي خود شخص (گستره پذيرش، طرد، و عدم التزام) ، و اثرات جذب و تضاد داشته است. نظريه قضاوت اجتماعي شامل مجموعه اي از فرضيه ها يا قضاياي مربوط به هم معطوف به اثرات اين متغييرها بر قضاوت روي رويدادهاي اجتماعي است[5]بنابراين هدف از پژوهش پاسخ به اين سوال است كه آيا توانايي تئوري ذهن وقضاوت اجتماعي در افراد مبتلا به اختلال وسواس فكري عملي و افراد عادي متفاوت است؟

دانلود مقايسه توانايي تئوري ذهن و قضاوت اجتماعي افراد مبتلا به وسواس فكري عملي و افراد عادي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.