ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﭘﺎﻻﻳﺶ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
دانلود ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺭﺷﺪ ﺭﺷﺘﻪ ﻧﺮﻡﺍﻓﺰﺍﺭ (MSc) با ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﭘﺎﻻﻳﺶ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ در 143 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندي | كامپيوتر و IT |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 860 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 143 |
ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﭘﺎﻻﻳﺶ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
دانلود ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺭﺷﺪ ﺭﺷﺘﻪ ﻧﺮﻡﺍﻓﺰﺍﺭ (M.Sc)
در 143 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
۲‐۲‐ ﺩﺍﻧﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ(.......................................................... (Enterprise Knowledge١٣
۲‐۳‐ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺍﻧﺶ(................................................ (Knowledge Management-KM ١٤
۲‐۵‐۱ ﺩﺍﻧﺶ ﺿﻤﻨﻲ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺻﺮﻳﺢ...................................................................... ١٦
۲‐۶‐ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ(.................................................(Organisational Memory-OM ١٨
۲‐۲۱‐ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ(................................................... (Enterprise Architecture ٣٥
۲‐۴۱‐ ﻣﺪﻝﺳﺎﺯﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ(.......................................................(Enterprise Modeling٣٩
۲‐۶۱‐ ﻣﺪﻝﺳﺎﺯﻱ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺣﺮﻓﻪ ...................................... (Business Process Modeling) ٤١
۲‐۷۱‐ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺣﺮﻓﻪ .................................... (Business Process Management) ٤٢
ﻓﺼﻞ ۳ ‐ ﻣﺮﻭﺭﻱ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ................................. ٤٦
۳‐۱‐ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﭼﻨﺪ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ.................... ٤٨
۴‐۳‐ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻳﻚ ﺭﻭﺵ ﭘﻴﺶﮔﻴﺮﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻭﻇﺎﻳﻒ ...................................................... ٦٤
٤‐٣‐٤ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻫﺴﺘﺎﻥﺷﻨﺎﺳﻲ ﺣﺎﻓﻈﻪﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ.............................................................. ٦٧
۴‐۳‐۷ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ/ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﻫﺮ ﺯﻳﺮﻓﺮﺁﻳﻨﺪ..................................... ٧٢
۴‐۳‐۸ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺩﺍﻧﺶ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻭ ﻭﺯﻥﺩﻫﻲ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ.................... ٧٣
۴‐۳‐۹ ﺗﻬﻴﻪ ﭘﺮﻭﻓﺎﻳﻞ ﻋﻠﻤﻲ‐ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ................................................. ٧٤
۴‐۳‐۰۱ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺩﻫﻲ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﻓﺎﻳﻞ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺟﻬﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﺮ ﻭﻇﻴﻔﻪ....... ٧٧
۴‐۴‐۱ ﺭﻭﺵ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ ﺗﺠﺎﺭﺏ................................................................. ٧٨
۴‐۴‐۲ ﺭﻭﺵ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﻲ ﺗﺠﺎﺭﺏ................................................................. ٧٩
۵‐۱‐ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺍﻭﻝ‐ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ........................................ ٨٦
٥‐١‐٣ ﺟﻤﻊﺑﻨﺪﻱ ﻭ ﻧﺘﻴﺠﺔ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺍﻭﻝ............................................... ١٠٦
۵‐۲‐ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺩﻭﻡ‐ ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖﻛﻨﻨﺪﻩ ﺻﻨﻌﺖ ................................... ١٠٩
۵‐۳‐ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺳﻮﻡ‐ ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﺠﺎﺭﺕ.................................. ١١٤
ﺟﺪﻭﻝ ۶-۱ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ٣ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻣﻄﺮﺡ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺭﺍ ﻩﻛﺎﺭ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ........ ١٢٢
ﺷﻜﻞ ۲-۸ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻴﻦ ﺯﻳﺮﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻫﺴﺘﺎﻥﺷﻨﺎﺳﻲ....................[15] ٣٠
ﺷﻜﻞ ۲-۹ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻴﻦ ﺯﻳﺮﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻫﺴﺘﺎﻥﺷﻨﺎﺳﻲ........................ [15] ٣٠
ﺷﻜﻞ ٢-١١ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﻄﺢ ﺑﻴﻦ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ............................. ٣٩
ﺷﻜﻞ ۲-۳۱ ﻣﺪﻝ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺩﺭ ﻣﺘﺪﻭﻟﻮﮊﻱ ................................................... [38]CommonKADS ٤٣
ﺷﻜﻞ ۳-۴ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻭ ﺑﻼﻙﻫﺎﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﮊﻩ FRODO ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻴﻦ ﺁﻥﻫﺎ .................... [6] ٥٤
ﺷﻜﻞ ۵-۱ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻮﺟﻮﺩﻳﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ.................... ٨٩
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﺻﻠﻲ ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻪ ﻭ
ﺳﻌﻲ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺷﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ
ﺷﺒﻜﻪﻫﺎﻱ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮﻱ ﻭ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎﻱ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺷﺪﻩ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺍﻧﺶ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﺗﺮ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺨﺶ
ﺍﻋﻈﻤﻲ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺿﻤﻨﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺟﻪ ﻻﺯﻡ ﻭ
ﺫﺧﻴﺮﻩﺳﺎﺯﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﻳﺎ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻓﻊ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎﻱ
ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮﻱ ﻓﻌﺎﻝ ﺟﻬﺖ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺯ
ﻃﺮﻳﻖ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ، ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻣﺠﺪﺩ ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﺑﻴﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻄﺮﺡ
ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﭘﺮﻭﮊﻩﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺑﺤﺎﻝ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺔ "ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻣﺠﺪﺩ ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ
ﻭ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ" ﺩﺍﻧﺶ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﻜﺎﺭﺑﺴﺘﻦ ﺁﻥ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺍﺯ
ﺩﺍﻧﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺟﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ (ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻭﻇﺎﻳﻒ) ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ، ﺍﻫﻤﻴﺖ
ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻳﻚ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﻴﻢ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﻱ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ
ﺭﻭﺷﯽ ﺭﺍ ﺟﻬﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺣﺎﻓﻈﻪﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﭘﺎﻻﻳﺶ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ.
ﺑﺎ ﺑﻜﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﺭﻭﺵ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻱ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮﻳﻦ
ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺠﺎﺭﺏ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ، ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ
ﺟﻬﺖ ﺗﺴﺮﻳﻊ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﻧﻤﻮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﻭﺵ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ
ﻭ ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪﻱ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻣﻲﭘﺮﺩﺍﺯﻳﻢ.
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻛﻠﻴﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﭼﻪ ﺁﻥﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﻭ ﭼﻪ
ﺁﻥﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ ﺑﺎ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺭﻱ ﻭ ﺧﺮﻭﺟﻲﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲﺍﻓﺰﺍﻳﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ
ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺧﻄﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﻳﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ
ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ "ﻣﻮﺍﺩ ﺍﻭﻟﻴﻪ" ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻱ ﺍﺯ
ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﻚ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.[23] ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﭼﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﺑﻪ
ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺩﺍﻧﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﺠﺪﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻲ ﺑﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. ﺩﺍﻧﺶ ﻳﻚ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺏ ﻣﻨﺎﺑﻊ
ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺁﻥ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺗﻚ ﺗﻚ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻳﺎ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﻱ ﻛﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﻃﻲ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﺤﻮﻟﻪﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﺱﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ (ﻣﻮﻓﻖ ﻳﺎ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ) ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻭ ﺗﺒﻌﺎﺕ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﻲﺁﻣﻮﺯﻧﺪ، ﺷﻜﻞ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ. ﻫﺮ ﭘﺮﻭﮊﻩﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻛﺎﺭﻱ ﺩﺭﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺗﺠﺎﺭﺏ ﺭﺍ ﺟﻤﻊﺁﻭﺭﻱ ﻭ
ﺩﺳﺘﻪﺑﻨﺪﻱ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻗﺒﻞ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺩﺍﺩﻩ،
ﺷﺒﺎﻫﺖﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺣﻴﺎﻧﺎ ﺍﺯ ﺭﺍﻩﺣﻞﻫﺎﻱ ﻗﺒﻠﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻞ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ
- دوشنبه ۱۶ فروردین ۹۵ | ۱۶:۳۷
- ۱۳ بازديد
- ۰ نظر