مقاله فراخوان ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ( كيفي – يادگيري )
براي داشتن يك ارزشيابي توصيفي همراه با يادگيري مؤثر و مفيد لازم است كه معلمان با اهداف اين نوع كار و ابزار و نحوه ي انجام آن آشنا شوند وآنگاه اولياء را در جريان كار قرار دهند و آنها را توجيه كرد و سپس دانش آموزان را توجيه كرد و در اين صورت است كه همگي با هم با فكر و توان هم مي توانيم راه را تا پايان ادامه دهيم و به نتايج مطلوب برسيم |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 82 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 28 |
مقاله فراخوان ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ( كيفي – يادگيري )
به عنوان معلم بايد عميقاً باور داشته باشيم كه هر دانش آموز قابليت رشد و يادگيري را دارد به شرط آنكه ابزارهاي سنتي ارزشيابي را كه بدون توجه به تفاوتهاي فردي ، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها كنيم و ابزاري بسازيم كه توانايي ها را شناسايي كند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمينه را به گونه اي مهيا كنيم كه نمره گرايي از بين برود و معلم و دانش آموز و اولياء همه به دنبال كيفيت كار باشند نه كميت . كثرت مقالات و كتبي كه اخيراَ به پيشرفت ارزشيابي تحصيلي اختصاص يافته و در آنها كوشش شده است تا ضرورت و شايستگي ارزشيابي رد شود يا اثر بخشي آن بهبود يابد خود مؤيد اين واقيت است كه ارزشيابي هاي كيفي تا چه اندازه مورد توجه و سؤال مي باشند . اصطلاح ارزشيابي در معناي بسيار وسيع خود عبارت از عملي است كه به وسيله آن درباره واقعه اي ، يا يك فرد يا شئ با توجه به معياري قضاوت مي شود .
از طرف ديگر موضوع قضاوت و معيار ارزشيابي هر چه باشد در نفس عمل تغييري ايجاد نمي شود ، بنابراين عمل ارزشيابي حوزه بسيار گسترده اي دارد كه غير از بارزده هاي تحصيلي چندين نمونه ديگر مي توان براي آن ذكر نمود . در واقع امتحان نوعي قضاوت است كه طبق اصول معيني انجام مي شود و وسيله اي براي توصيف تغيير رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و پرورش و كمك به بهبود يادگيري است .
ارزشيابي يكي از اركان هر برنامه درسي است همان طور كه در ابتداي هر درس با انجام ارزشيابي تشخيص ميزان دانش و توانايي فراگيران سنجيده مي شود . پس از هر درس و در پايان درس نيز آموخته هاي دانش آموزان ارزشيابي مي گردد .
معمولاً ارزشيابي هم ميزان پيشرفت فراگيران و هم ميزان توفيق آموزگاران را مي سنجد و نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشي را نشان مي دهد .
فهرست مطالب :
عنوان : صفحه:
مقدمه ........................................................................ 1
چكيده ......................................................................... 5
اهداف ......................................................................... 3
ارزشيابي تحصيلي .............................................................. 6
سه عنصر اصلي در آموزش وجود دارد ............................................ 6
ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ...................................................... 7
اصول و مفاهيم قابل تأكيد در ارزشيابي ........................................... 8
جايگاه و نقش ارزشيابي پيشرفت تحصيلي د رآموزش و يادگيري فرآيند – مدار ....... 9
ويژگي ارزشيابي فرآيند – مدار ................................................. 10
آشنايي با پاره اي از مفاهيم ارزشيابي ............................................ 10
تفاوت بين اندازه گير ي و ارزشيابي ............................................. 12
آزمون استاندارد پيشرفت تحصيلي ............................................... 12
ارزشيابي توصيفي ............................................................. 13
آنچه معلم بايد در ارتباط با ارزشيابي بداند و رعايت نمايد ......................... 13
انواع ارزشيابي ............................................................... 14
نتايج ارزشيابي تشخيصي براي معلم و دانش آموز ................................. 15
كاربرد ارزشيابي توصيفي ...................................................... 15
مقايسه ارزشيابي توصيفي و كمي ................................................ 16
ابزار هاي ارزشيابي توصيفي ................................................... 17
پوشه كار ..................................................................... 17
چه چيزهايي را بايد در پوشه نگهداري كرد ...................................... 18
معيار ها ي براي ارزشيابي پوشه اي ............................................. 19
از نتايج ارزشيابي پوشه ها چگونه استفاده كنيم ................................... 19
پروژه ........................................................................ 20
چگونگي ارائه يك پروژه ....................................................... 21
مزاياي استفاده از پروژه ....................................................... 21
سنجش عملكرد ................................................................ 22
هدف از سنجش عملكرد ........................................................ 22
بهتر است قبل از اجراي سنجش عملكرد چند سؤال از خود بپرسيم .................. 22
آزمون ها ي عملكردي ......................................................... 23
نتيجه گيري .................................................................. 25
پيشنهادهاي كاربردي .......................................................... 26
منابع ......................................................................... 27
چكيده انگليسي......................................................................................28
- پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵ | ۲۱:۴۹
- ۱۲ بازديد
- ۰ نظر