شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه

شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه

دانلود پايان نامه شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه در 235 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

دانلود شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه

دانلود پايان نامه شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه
دانلود مقاله
دانلود تحقيق
دانلود نرم افزار
دانلود اندرويد
دانلود پايان نامه
دانلود پايان نامه كارشناسي
دانلود پايان نامه ارشد
دانلود پروژه
دانلود پروژه پاياني
دانلود پروپوزال
دانلود گزارش كار آموزي
دانلود پاورپوينت
دانلود پرسشنامه
دانلود ف
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل docx
حجم فايل 101 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 235

 شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه

در 235 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

چكيده

بيش از يك قرن است كه متخصصان علوم رفتاري در پي تشخيص و درمان كودكاني هستند تا دچار نارسايي در يادگيري هستند. در سال ۱۹۵۰ روانشناسان و متخصصان آموزش ويژه به گروه خاصي از دانش‌آموزان كه موسوم به اختلال يادگيري مي‌باشند داراي ويژگيهايي از قبيل : ظاهري عادي، هوش نسبتاً طبيعي، فاقد مشكلات خاص گفتار، رفتار، خلق و شناخت مي‌باشند ليكن وقتي به مدرسه مي‌روند در فرايند يادگيري خواندن و نوشتن، حساب و مفاهيم به طور جدي با مشكلات مواجهه مي‌باشند.

سهم روان‌شناسان در بررسي و تحقيق اختلالات يادگيري ، اساساً در محدوده‌ي ارزيابي تشخيص به مشاهده مشاور بوده است و در اين رابطه مواردي چون اختلالات ادراكي، رفتار تكانشي، رفتار بي‌وقفه، تكرار غيرارادي، و زياده فعالي را براي مطالعه اين افراد مورد توجه قرار داده‌اند.

بسياري از متخصصان بر اين باورند كه علل اساسي و عمده اختلالات يادگيري آسيب‌ديدگي جزئي يا شديد مغزي و صدمه وارده به دستگاه عصبي مركزي است از نظر كلمنتس (۱۹۶۶) ويژگيهاي چون تحرك بيش از حد، ناتواناييهاي ادراكي، حركتي ـ نارساييهاي عاطفي و ناهماهنگي‌هاي كلي، اختلالات توجه (فراخناي كوتاه توجه، حواس‌پرتي، تكرار غيرعادي) بي‌اختياري، اختلالاهاي حافظه و تفكر و اختلالات ويژه در يادگيري ، حساب كردن ، اختلالهاي تكلم و شنوايي، نشانه‌هاي نامعلوم عصبي، بي‌نظمي در فعاليتهاي الكتريكي مغز (EEG) را در چنين كودكان، نشانه‌هايي از اختلالات ياديگري مي‌دانند.

با توجه به مطالب ارائه شده هدف پژوهش حاضر، شناسايي كودكان داراي اختلالات يادگيري در سالهاي قبل از ورود به مدرسه مي‌باشد. براي اين منظور گروه نمونه‌اي به حجم ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر كودك عادي و ۵۰ نفر كودك L.D) دختر و پسر كه در مقطع ابتدايي شهر تهران مشغول به تحصيل بوده، با روش نمونه‌گيري تصادفي چند مرحله‌اي انتخاب شدند. نتايج نشانگر آن بود كه از نظر فراواني و درصد، كودكان مبتلا به اختلال يادگيري نسبت به كودكان عادي ديرتر از سن طبيعي به تواناييهايي در زمينه رشد مي‌رسند امّا بر اساس آزمون آماري x2 اين تفاوت فقط در مورد تشخيص رنگها معنادار بود.

واژه هاي كليدي: اختلال يادگيري، كودكان پيش دبستاني، اختلال رشد، عوامل ژنتيك

فهرست مطالب

چكيده    ۱

فصــل اول :    ۳

كليات پژوهش    ۳

مقدمه :    ۳

بيان مسئله :    ۸

اهميت پژوهش :    ۱۲

فرضيه‌هاي پژوهش :    ۱۵

تعريف مفاهيم :    ۱۶

كودكان داراي اختلالات يادگيري:    ۱۶

تعريف عملياتي :    ۱۶

ناتواني يادگيري:    ۱۷

تعريف عملياتي :    ۱۷

كودك پيش‌دبستاني :    ۱۸

فصــل دوم    ۱۸

اختلالات يادگيري:    ۱۸

تعاريف اختلالات يادگيري    ۲۰

۱- اختلال يادگيري به خاطر اختلال در كاركرد عصبي و آسيب مغزي ؛    ۲۱

۲- اختلال يادگيري به مثابه نمونه كلي رشد ناهمطراز:    ۲۱

۳- اختلال يادگيري به مثابه اختلال در قواي ذهني مربوط به يادگيري :    ۲۲

۴- اختلال يادگيري به مثابه اختلاف بين توان بالقوه قابليت ارتقاء فردك    ۲۲

۶- اختلال يادگيري در ارتباط با مغز و كودكان استثنائي :    ۲۳

تعاريف مختلف نارسائيهاي ويژه در يادگيري:    ۲۷

طبقه‌بندي ويژگيهاي كودان با اختلال يادگيري :    ۳۳

۱٫اختلال رشدي :    ۳۴

اختلال توجه:    ۳۵

اختلال يادگيري تحصيلي :    ۳۶

بررسي نظريه‌هاي پيشين اختلالات يادگيري :    ۳۷

نظريه‌هاي مربوط به اختلال يادگيري :    ۵۱

۱- نظريه‌هاي ديداري ـ حركتي    ۵۲

۲- نظريه‌هاي كوتاهي دامنه توجه :    ۵۳

۳- تئوري غلبه طرفي مغز:    ۵۵

۴- نظريه ضايعات ضعيف مغز:    ۵۸

۵- نظريه تأخير در رشد:    ۵۹

شيوع اختلال يادگيري :    ۶۱

سبب شناسي :    ۶۴

۱٫ عوامل ارگانيكي و زيستي:    ۶۵

۲٫ عوامل ژنتيكي :    ۶۷

۳٫ عوامل دروني :    ۶۸

۴٫ عوامل محيطي :    ۷۰

۵٫ عوامل آموزشي :    ۷۳

رشد شناختي :    ۷۴

هوش و پيشرفت:    ۸۰

سازگاري اجتماعي :    ۸۴

نابهنجاريهاي محيط، عقب‌ماندگي ذهني، و يا پريشاني‌هاي عاطفي:    ۸۵

آشفتگي‌هاي عاطفي دوران كودكي :    ۸۶

ويژگيهاي شخصيتي و رفتاري كودكان داراي اختلالات يادگيري:    ۸۸

مشكلات تشخيصي و رفتاري كودكان مبتلا به  اختلالات يادگيري :    ۹۱

اولياء دانش‌آموزان ناتوان در يادگيري    ۹۷

نارسائيهاي ويژه در يادگيري و بزهكاري    ۱۰۰

راهبردهاي روياروي در كودكان با نيازهاي ويژه :    ۱۰۱

۱٫ كودكان با محدوديت شناختي:    ۱۰۱

۲٫ كودكان با مشكلات رفتاري و هيجاني شديد:    ۱۰۱

۳٫ كودكان با نقص جسمي:    ۱۰۲

شيوه‌هاي حل مسأله و راهبردهاي در كودكان داراي مشكلات يادگيري:    ۱۰۲

مشكل تعريف :    ۱۰۴

دقت انتخابي :    ۱۰۷

بيش جنبي و حواس‌پرتي:    ۱۰۷

ارزشيابي رفتاري:    ۱۱۱

تركيب حسي ، حركتي    ۱۱۴

رشد و تكامل حركتي:    ۱۱۸

اصول رشد تكامل حركتي :    ۱۲۰

رابطه هوش با مهارت‌هاي ادراكي :    ۱۲۱

اصول مهارت‌هاي حركتي    ۱۲۴

ادراك و فرايند ادراكي ـ حركتي :    ۱۳۰

رفتار حركتي :    ۱۳۲

سالهاي كودكي : زبان و رشدشناختي (زبان و ارتباط)    ۱۳۴

مشكلات زبان گفتاري :    ۱۳۸

تاريخچه نقص توجه همراه با بيش فعالي (ADHD)    ۱۴۱

اختلال بيش فعالي ـ نقص در توجه    ۱۴۴

عوامل رواني ـ اجتماعي    ۱۴۷

ملاك‌هاي تشخيص براي اختلال بيش فعالي ـ نقص در توجه    ۱۴۹

بيش ‌فعالي :    ۱۵۰

تكانشگري:    ۱۵۰

علل افت تحصيلي    ۱۵۳

كاستي توجه در كودكان پرجنب و جوش    ۱۵۴

اختلال بيش فعالي با نقص توجه :    ۱۵۶

ناتوانيهاي سرعت ادراكي :    ۱۵۷

دقت و توجه دركودكان داراي ناتوانائيهاي يادگيري:    ۱۵۹

تشخيص درمان ناتوانائيهاي يادگيري :    ۱۶۲

درمانهاي آموزشي    ۱۶۷

۱- آموزش وظيفه‌اي يا مهارتي :    ۱۶۷

۲- آموزش توانايي و يا فرآيندي:    ۱۶۷

۳٫ آموزش فرايندي ـ وظيفه‌اي :    ۱۶۷

۴٫ شيوه‌هاي درمان رفتاري و شناختي:    ۱۶۸

پژوهشهاي انجام شده در خارج از ايران :    ۱۶۸

تاريخچه آموزشي و توان بخشي دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانائيهاي يادگيري در ايران :    ۱۸۶

پژوهش انجام شده در ايران :    ۱۸۷

نارسايي در يادگيري:    ۱۸۷

فصــل سوم    ۱۹۴

روش پژوهش    ۱۹۴

طرح پژوهش :    ۱۹۴

جامعه آماري    ۱۹۴

نمونه روش نمونه‌گيري    ۱۹۵

ابزار اندازه‌گيري پژوهش :    ۱۹۵

روش اجرا:    ۱۹۶

روش تحليل آماري داده‌ها:    ۱۹۶

فصــل پنجم    ۱۹۸

بحث و نتيجه‌گيري    ۱۹۸

بحث و نتيجه‌گيري:    ۱۹۸

محدوديتهاي پژوهش:    ۲۰۴

پيشنهادها :    ۲۰۵

فهرست منابع فارسي    ۲۰۷

دانلود شناسايي شاخص‌هاي پيش‌بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.